الأحد، ٢ مارس ٢٠٠٨


- فى وجهة نظر البعض وأنا لست منهم طبعاً , أن بنت اليوم قبل الزواج : بيضاء حسناء جذابة رقيقة , وبعد الزواج سمراء قبحاء نفراء خنشورة.
- رجل بلا أطفال وبعد زواج دام أكثر 30 عاماً , ولكى ينسى أنه كهل بلا أهل فقد قرر منذ زمن أن ينسى أنه متزوج أصلاً , وجاءت زوجته يوماً تسأله : ممكن أسافر بكره شرم مع بنت خالتى؟ , فرد والدهشة تملكه: وبتسألينى ليه ماتروحى تسألى جوزك!!!
- الخنقة فمصر تنحصر فى يوم حر قوى , ومواصلات زحمة طحن , وشوارع كلها فحت , وزوجة تسألك عن الفلوس على طول.
- فى أوساطنا الشرقية كل الناس خطائين , ومش بس خطائين دى غلطاتهم فضايح , والنكتة إن أى واحد منهم يغلط أو يتصرف غلط يبقى كأنه كفر , ويظهر ده خصوصاً فى تصرفات الخير بالذات.
- أحلى ما فى الأطفال ذوى عمر الشهور إنهم صرحاء الى أبعد الحدود , ودى الحاجة اللى بقينا معدومين منها , فتلاقى لو واحد ماعجبوش بيعيط فى وشه ولو إستلطفه بيبتسمله , ولما يلاقيه ممل بيدور وشه الناحية التانية , ولو إتخنق منه أوى تلاقيه عمال يقول أصوات غريبة مش مفهومة طبعاً بس على العموم هو شوية غلط على تحبيشة شتايم دليل إنه إتخنق أوى.
- سألوه عن زوجته قال لهم زى الخاتم فى صباعى , وسألوها عن زوجها قالت زى الجزمة فى رجلى , شوفتوا فروق التشبيه.
- الزوج طول عمره غلبان من أول مايتجوز وهو عمال حاضر حاضر ودايما مغلوب على أمره , ويجى الواد يركب على ضهره ويقوله حا يا حمار , ورئيسه فالشغل على طول يبهدله ومراته فالبيت على طول مربياله الخفيف ودايما بيبهدل نفسه فى مواصلات عشان يوفر للواد اللى فضل أيام وشهور مايبنمش بسببه , وغيره كتييييييير , آه وفى الآخر راحوا يقفوا جنب اللى مسمين نفسهم - عرضا-ً الجنس الناعم.
- وجاء من جديد ذلك اليوم الذى تنقلب فيه كل أحلامك إلى كوابيس مفزعة , وجاءت تلك اللحظة التى تقوم فيها فجأة وقد وقد ملكك الأرق وكل ماتحاول تصرف الكابوس ده وتوزعه تلاقيه للطارشة مصدرلك كإنه جمل وبرك.
- إذا نظرت هى إليك بادئة بإبتسامة فهى معجبة بك , وإذا بادرت هى بالكلام فهى أيقنت أن إبتسامتها لا تفيد معك ولا تكاد تصبر حتى تبدأ أنت بالحديث , وإذا حدث أن قالت لك فى أول مرة معجبة بك وأحبك فهى واقعة أوى , وإذا تكلمتما سوياً وأخذت تسألك عن عائلتك كلها فهى بترسم على جواز.
- يسألك ذلك السؤال الصعب مرة أخرى , من أنت؟ , وللمرة المليون لا تعرف الإجابة وتسرح فى خيالك بحثاً عن إجابة مقنعة وتحتار وتكاد تحترق غيظاً من عجزك عن إجابة سؤال من خمسة أحرف , لماذا كل هذه الصعوبة لماذا لا تعرف من أنت لماذا تحتال على نفسك بالخطأ وتقتنع به , هل تنتظر اليوم الذى يجئ فيه الناس إليك مشيرين إليك قائلين إنه أنت من أبدع , وهل تظن نفسك حقاً مبدعاً كفاية أم أنه خيالك الواسع بلا نهاية , وهل تظن إنك قد تكف عن الضحك على نفسك حتى لا يضحك الناس عليك يوماً ما, هيهات عبثاُ تحاول فى نفس كاذبة ليس لها دواء ولا وصفة , لا تضيع وقتك بالتهيؤات وحاول على الأقل أن تجيب على هذا السؤال بصدق حتى لو مع نفسك فقط.

هناك ٨ تعليقات:

سنووايت يقول...

سألوه عن زوجته قال لهم زى الخاتم فى صباعى , وسألوها عن زوجها قالت زى الجزمة فى رجلى , شوفتوا فروق التشبيه.

الغريبة ان الخاتم مذكر وهي انثي , وان الجزمة مؤنث وهو ذكر

من انت؟ سؤال اجابته سهلة وان بدت صعبة
من انت=انسان

كلية السياحة والفنادق يقول...

الى سنووايت
واضح ان مسألة المذكر والمؤنث دى عاملة معاكى مشكلة بس عشان خاطرك ممكن أحلهالك والتعديل بيقول( سألوه عن زوحته قال لهم زى الدبلة فى صباعى وسألوها عن زوجها قالت زى السابوه فى رجلى) كده أحسن صح؟
وعموما لو كان إجابة هذا السؤال بتلك السهولة معتقدتش كنت عملت المدونة أصلا
على العموم تعليقك شرف ليا وأتمنى تشريفك الدائم لمدونتى المتواضعة
تحياتى لك

semsema يقول...

والله انا شايفة ان الموضوع مش موضوع جازمة ولا سابوه
الموضوع هو حب الانسان فى السيطرة والامتلاك سواء كان الراجل او الست
فكل واحد او واحدة متجوزين كل واحد فيهم بيحاول يبقى الاقوى وصاحب القرار النافذ
لغة الحوار بقت منعدمة وبقت الديكتاتورية حتى فى البيوت واحنا رايحين ندور على حقوقنا فى ابداء الراى
فبجد المثل بتاع لو بيتك من ازاز ....
اتعمل علشاننا

كلية السياحة والفنادق يقول...

الى سمسمة
عموما حب الفرد فالسيطرة ناتج عن شئ من إتنين لا ثالث لهما : إما أن يكون او تكون هذا او هذه الإنسان قد عانى طول حياته من أهله بنظام فرض السيطرة عليه او عليها فيحاول او تحاول فرض السيطرة على شريك الحياة كنوع من التعويض او الإنتقام من ظروف الحياة , او العكس تماما هو أنه او أنها تعودت على التحكم فالناس وفرض الرأى دائما ولذلك يحاول أن يكمل ماتعود عليه مع شريك الحياة
ولغة الحوار إنعدامها يتأتى من أن كل فرد سواء رجل أو إمرأة يريد أن تمشى أمور الحياة كما يراه من منظاره وليس منظار أى أحد حتى لو شريك حياته
وأعتقد إن الناس كلها او على الأقل أكثرهم لا يبالون أن بيوتهم كلها من أزاز فلا يبالون أن يرجموا الناس بالطوب طالما إستطاعوا إعتقادا منهم أن هذا يلهى الناس عن أن يردوا الضربات لبيوتهم الزجاجية
تعليقك جميل وشرف ليا ومدونتى المتواضعة
تحياتى لك

سنووايت يقول...

:) هي كدة بقت عصرية أكتر

لا طبعا الاجابة ليست بتلك السهولة يمكن هي بسيطة ومن بساطتها مش بنعرف نجاوب , لانها في ظاهرها صعبة

ان شاء الله هاكون موجودة دايما علي المدونة وفي انتظار جديد كتاباتك

كلية السياحة والفنادق يقول...

الى سنووايت
فى حاجات كتير فى ظاهرها صعب ووصفها سهل وفى حاجات فى ظاهرها سهل ووصفها ممكن ياخد العمر كله
شرف ليا وجودك بالمدونة ولن أنسى أن أقوم بالمثل إن شاء الله ومنتظر كتاباتك الرائعة
تحياتى لك

break يقول...

سألوه عن زوحته قال لهم زى الدبلة فى صباعى وسألوها عن زوجها قالت زى السابوه فى رجلى


:D

حلو اوى اسلوبك
مميز فعلا

كلية السياحة والفنادق يقول...

الى break
يسعدنى إن إسلوبى عجبك وأتمنى ذلك دائما
أشكرك على تعليقك الجميل وزيارتك مدونتى المتواضعة
تحياتى لك
----------------------------------------------------------------------
الى Whispers just for a Night
اللهم أنصر الإسلام وأعز المسلمين أذل كل من حاول الإهانة لأفضل الخلق حبيب الحق رسول الله صلى الله عليه وسلم