السبت، ٨ سبتمبر ٢٠٠٧

ولا تبدو الدنيا بالجمال الذى هى عليه000000


أكثر الآلام هو أن يجد الإنسان من يكرهه بقربه , وأصعبها هو أن يجد نفسه يحب من هو متأكد أنه يكرهه.
-------------------------
أكثر شباب اليومين دول عمالين يتكلموا إنجليزى عمال على بطال لحد مابقى أكثرهم مش عارف يعبر عن اللى عايز يقوله بالعربى ويمكن تكون الهوجة دى هى حركة غرور من فئة من الشباب لإقناع الآخرين أنهم ولاد ذوات أو مولودين فالكومنويلث!!!
-------------------------
إذا وصل الزوج إلى حد الغيرة العمياء تجاه زوجته فهو قد وصل إلى حد درجة الحب العليا وهى لاتطاق بالمرة
-------------------------
لو بدأت زوجتك بالدباجة الأولانية وأنت مش متعود منها على كده , إعرف إنها ستطلب منك طلب أو هاتكدب عليك كدبة

أعرف من الناس من هم كارهوا أنفسهم , قليلوا الخبرة عن الحياة رغم كثرة إندماجهم بها , ولكنهم لا يعرفون عن الأحاسيس والمشاعر شيئاً بل يدفعون أنفسهم إلى باب كره الذات فى طريق وحشي ولاآدمي بقتل الضمائر.
-------------------------
موقف حدث فى طابور السينما أمام شباك التذاكر رأيته من فترة , شلة شباب يتمازحون ويضحكون وصمتوا وهلة حتى تذكر أحدهم نكتة نوعاً ما إباحية عن مبارك وقالها لهم وتفتكروا كان مين واقف ورا الواد ده , ظابط بوليس وخاطيبته والظاهر أنه كان بيحب مبارك أو على الأقل حس أنه لو سكت مش هايسامح نفسه , وصباح القفا اللى إداه للواد الغلبان ده , القفا إنضرب فالإسعاف إتسمع صوته فى غمرة.
-------------------------
يقول أحد الباحثين بعد أن أمضى فترة طويلة فى دراسة الأنثى : آسف, إننى حزين على ما أضعت من عمرى سنوات فى دراسة ماهية كائن معقد وغامض وغريب للغاية.
-------------------------
هل أتى الزمن الذى تشترط فيه الفتاة عند الإرتباط بفتى وسيم وقوى وميسور الحال معاً؟ وهل إنقرضن من هن يرضون بالنصيب وخلاص؟
------------------------
إن عقل الأنثى فقط يتطلب العمر كله لدراسته فما بالك بما بالباقى , وما بقى كان أصعب!
------------------------
سبحانك يا الله فى ترتيب كونك , ففضلات المخلوقات الأخرى تفيد الإنسان فى عدة نواحى ,, مثلاً فضلات المواشى تفيد التربة التى يزرعها الإنسان لنفسه,, وفضلات النحل يأكله الإنسان ليفيد بدنه!!
------------------------
الحب بين الشاب والفتاة عادة ما يكون فالخفاء والممنوع مرغوب وكثيراً ما يطول , أما عند الزواج فالحب ينتهى بنهاية الخفاء وإفتقاد الأثنين للعبة العسكر والحرامية التى كانوا يلعبونها مع الناس.
------------------------
يرفضن الشابات من الجيل الحالى وأكيد الجيل اللى بعدهم فكرة تعدد الزوجات لأنها تعتبر أن زوجها هو عينها الشمال لايمكن أن تستغنى عنه بسهولة ولايمكن أن تتشارك به لأخرى , ولكن, لو ظلوا متمسكين بتلك الفكرة الباليه مع الفارق النسبى العام بين الجنسين فى بلادنا هذه الأيام والذى يزداد لصالح الإناث كل عام , سوف تعنسن الآلاف .....مع زيادة أعداد بيوت الدعارة!!!....... ولو إقتنعوا بالعكس هايبقى أخيراً جت حاجة لصالح الرجالة فالزمن ده.
-------------------------
إذا كان الرجل هو الدماغ ... فالمرأة هى الصداع المزمن.
إذا كانت المرأة هى الرابط ... فالرجل هو الجزمة.
إذا كان الرجل هو أصل الحياة ... فالمرأة هى سبب موته.
إذا كانت المرأة هى المدرسة ...فالرجل هو التلميذ البليد.
--------------------------
للعقلاء نقول: إن ديناميكية المرأة المنبعثة من وجدان تصرفات العقل الباطن للرجل بدافع إستاتيكية حياة المرأة الفيزيائية المتقلبة بالوقت حكمها الرجل فى أحيائية النوم ........ محدش فاهم حاجة.
--------------------------
سؤال محيرنى,, تفتكروا واحدة مخطوبة والمفروض أنها من عيلة محترمة , بس بقى لما بتخرج مع الموكوس خطيبها بتلبس لبس محزق ويودى فى داهية , ياترى ليه, يمكن عايزه تتخطب تانى؟؟؟

هناك ٣ تعليقات:

sa'7so'7te يقول...

, ياترى ليه, يمكن عايزه تتخطب تانى؟؟؟
دى جملة مسخرة بجد

nosha يقول...

حودة
كل مرة أكتشف في كلامك ومواضيعك كلام جديدة بجد مش كلام عندك قدرة جميلة ورائعة على اختيار مواضيعك لإنها بتناقش كلام على قد لذته في تعبيراتك على قد أهميته في معانيه
استمر يا محمود
وعلى الفكرة البت دي هتتخطب تاني مليون مرة لإن فيه بعض شبابنا اللي أنت عارفهم بيحبوا كده
تحياتي ليك

كلية السياحة والفنادق يقول...

إلى سارة سخسوختى , أشكرك على ردك , وأتمنى أن تكون باقى الجمل مثلما أعجبتك تلك , ولأجلك فقط سأضع كل ماكتبت من (مسخرة) , أتمنى لك كل النجاح والتوفيق , تحياتى
----------------------------------------------------------------------
إلى نوشا :
أشكرك جزيلا على ردك الجميل , وأتمنى لك النجاح الدائم , تحياتى